Ke stažení: Markusovo DCC Lankhmar

*Markus is taken by a fey mood.*

*Markus has created Markusovo DCC Lankhmar, an RPG rule set! It menaces with spikes of old school.*

Trochu jsem to tu poslední dobou zanedbával, a nejenom protože část času teď spolu s Vandalem věnuju podcastu Dinosaurium obskurních světů. Ale taky protože jsem se po dvou letech hraní a různého hackování DCC rozhodl sepsat „svá“ pravidla a publikovat je v podobě (skoro) samostatného RPG vhodného pro veřejnou spotřebu. Abyste si mohli zahrát taky. A přesně to vám teď přináším: (skoro) kompletní a (skoro) samostatně hratelná pravidla RPG hry vycházející z DCC, s laděním do sword & sorcery, s důrazem na odlehčenené eskapády a s nádechem old schoolu.

„Svoje“ pravidla jsem v různých podobách publikoval už dřív, ale snaha zkompletovat je si vyžádala dopsání spousty textů i přeložení a doplnění spousty náhodných tabulek, které jsem čerpal odjinud. Ve výsledku z toho vzešel 85stránkový magnum opus. Ale nebojte se… stejně jako původní DCC to má spoustu obrázků.

Netrpělivě stahujte tady

Pravidla Markusova DCC Lankhmar (odkaz vždy vede na aktuální verzi)

Deníky postav:

Zvláštní poděkování ShadoWWWovi za překlad tabulek kritických zásahů.

A řekneš nám taky, o čem ta hra je?

Markusovo DCC je dobrodružná hra v žánru sword & sorcery. Hráči představují morálně rozporuplné tuláky, hazardéry, zlodějíčky, blázny a výjimečně i hrdiny, kteří za pomoci meče, magie, štěstí a alkoholu překonávají nevšední nástrahy na fantastických místech.

Jde o kompilaci pravidel hry Dungeon Crawl Classics (DCC), jejího rozšíření DCC Lankhmar a bezpočtu mých osobních úprav, doplňků, zjednodušení a různých drobností vykradených po různu z internetu. DCC vybízí k tomu, abyste si hru poskládali po svém, a tohle je přesně ono – moje osobní skládačka. Snad vám k něčemu bude, ať už k hraní, nebo jako základ skládačky vaší. Změny oproti původnímu DCC podrobněji vysvětlím o kousek níž.

DCC je hra na vyblbnutí. Schválně pracuje se spoustou divných kostek, včetně k7 nebo k24. Schválně klade velký důraz na náhodu. Schválně používá spoustu bizarních efektů a náhodných tabulek. Proboha, vždyť každé povolání má speciální schopnost, která funguje úplně jinak než schopnosti jiných povolání! Tohle je hra, co se nebere moc vážně. Jestli své hraní rádi berete vážně, možná nebude pro vás.

Hra je různorodá, ale neumožňuje vymýšlet komba a taktizovat v rámci pravidel. Postavu si vygenerujete náhodně a nemůžete ji pravidlově rozvíjet. O tom tahle hra není. Je o vyblbnutí. O odhození starých návyků a vpuštění trochu té nepředvídatelnosti do vašeho dobrodružného života.

Spousta pravidel je nedopovězená a vysloveně vybízí k interpretaci. Některé věci pravidla vůbec neřeší. Jak se na postavě projeví, že je opilá? To řekněte vy mně! Můžou postavy trénovat? Co já vím! Nesnažte se hledat, jak má něco být „správně“ nebo „oficiálně“. Udělejte si to po svém. Nějak improvizovaně a jednoduše rozhodněte, ale hlavně – nezasekávajte se na tom, hrajte rychle dál, ať to má spád! Možná si přečtěte něco o principech old schoolu.

Hra je skoro kompletní a samostatně hratelná. Snažil jsem se narvat sem úplně všechno, co budete potřebovat, ale jedna jediná věc chybí: popisy kouzel. Ty musíte vykrást ze základní příručky DCC nebo oficiálně posvěceného online generátoru (obsahuje totéž). To bohužel znamená, že ke hře potřebujete i jednoho hráče ovládajícího taje angličtiny. Kromě těch kouzel máte všechno tady.

Silně doporučuju naučit se hrát na nějakém připraveném dobrodružství pro DCC. Přeložil jsem třeba Zkázu divošských králů. Na začátek ideální. Dokud budete hrát připravená dobrodružství pro DCC, jste vysmátí. Konvertovat do DCC dobrodružství z jiných variant D&D je celkem triviální. Dávám k tomu i pár tipů.

Kdyby si váš Sudí nedejbože chtěl začít tvořit vlastní dobrodružství, bude potřebovat víc obsahu, než je v téhle příručce, a musí sáhnout po základních pravidlech DCC nebo jeho rozšiřujících příručkách. Nabízejí nepřeberné množství materiálů, třeba rozsáhlý bestiář, popisy patronů a bohů, jedy, kletby… Internet je věcí pro DCC taky plný.

Hra je velmi lehce zasazená ve světě Nehwon z povídek Fritze Leibera. Reálně ale nepředpokládám, že byste v tomhle světě někdo hrál. Změnit to na váš svět je triviální – v zásadě stačí akorát změnit názvy kultur a jazyků. Berte tohle zasazení spíš jako inspiraci pro to, jak to může vypadat.

Ale víte vy co? Moc se tím netrapte. DCC je hra vhodná na pokus omyl. Vykrádejte, improvizujte.

Bastlete.

Čím se tohle liší od normálního DCC a DCC Lankhmar?

Celý tenhle projekt sepisování osobních pravidel začal vlastně jako referenční dokument. DCC je výborná hra a jeho základní příručku silně doporučuju si přečíst, jenomže jedna věc není – není kompaktní a jednoznačné. Původní pravidla DCC jsou psaná vlastně pro dlouholeté hráče Dungeons & Dragons. Předpokládají, že máte leccos zažité, a spíš než aby vás něco učila, snaží se vás spoustu věcí odnaučit. Taky počítají se stavebnicovým přístupem, nechávají spoustu věcí nedořečených, občas si protiřečí (kulantně řečeno „dávají možnosti“) a při 500 stránkách rozhodně nefungují jako přehledný referenční dokument. Jasně, většina z toho jsou kouzla a já vím, kde co hledat, ale říkat hráčům „Přečti si strany 0–60, potom 90 až 95, ale stránku 93 ignoruj, potom ještě 160… a zapomněl jsem, že tohle pravidlo z kouzelníka nebudeme používat…“ No uznejte, není to praktické. Když pak začnete hrát sice oficiální adaptaci, ale pořád adaptaci DCC Lankhmar, která spoustu pravidel mění, začne v tom být bordel. A když do toho přidáte domácí pravidla, hacky a ladění, co se mi nastřádaly za dva roky… už asi chápete potřebu mít jeden autoritativní dokument.

Markusovo DCC je psané tak, aby obsahovalo všechna pravidla přehledně, uceleně a jednoznačně. Ne aby nutně naučila hrát RPG (začátečnický produkt to fakt není), ale aby vás naučila hrát tuhle hru.

DCC Lankhmar se od původního DCC liší v tom, že…

Není to Tolkienovské fantasy. Z hráčských ras existují jen lidé. Povolání jsou tři: válečník, zloděj a kouzelník (v mé variantě je navíc ponechán i klerik). Postavy nezačínají jako nýmandi na 0. úrovni, ale rovnou jako dobrodruzi na 1. Nově přibyl komplexnější systém generování postavy, který vám přiřadí i nějakou kulturu, jazyky a především zajímavé výhody a nevýhody (zvané požehnání a kletby).

Klerik neumí magicky léčit a místo toho se postavy léčí pomocí štěstí a alkoholu.

Důležitou součástí hry se stala mechanika štěstí, které tu funguje jako metaherní měna umožňující hráčům získávat bonusy na akce výměnou za zajímavé hraní. Body štěstí fluktuují mnohem víc než v původním DCC, kde práce s nimi byla celkem vzácnost. Štěstí je navázané na mechaniku hýření mezi dobrodružstvími, takže hra tím dostává pravidelný cyklus: dobrodruhové jdou na dobrodružství a získají poklady, poklady potom prochlastají a prohýří, čímž často spustí další problémy nebo zchudnou a musejí vyrazit za dalším dobrodružstvím…

Markusovo DCC Lankhmar se od oficiálního DCC Lankhmar liší v tom, že…

Učesaná a rád bych řekl že elegantnější vyhodnocovací mechanika postavená na výhodách a nevýhodách, které mění tvar kostky, kterou házíte. Tohle je latentně přítomné už v DCC, ale strašně nedůsledně. DCC je nepřehledný maglajz miliónů různých obtížností a modifikátorů, což jsem se všechno snažil sjednotit. Důsledně jsem taky zapracoval práci se štěstím i do jiných částí hry.

Pak je tam bezpočet různých změn a ladění – víceméně každá tabulka je buď úplně jiná, nebo aspoň notně upravená. Doplnil jsem taky dost svých instruktážních textů a „periferních pravidel“ převzatých odjinud. Samotné DCC prakticky nemá žádná pravidla na nic než boj a magii, já jsem doplnil i pravidla – nebo spíš doporučené postupy – pro jiné situace. Projevuje se na tom moje tendence hrát víc „old schoolově“, hra je trochu drsnější (ale hrdinové jsou pořád skoro nezabitelní) a trochu víc se pracuje ze zdroji (inventářem, světlem…). Spousta nových nebo změněných náhodných tabulek odráží moji zálibu v generátorech a schopnosti tabulek vytvářet zajímavé herní situace.

Ve stručnosti: Původní DCC (i Lankhmar) je heavymetalová sranda hra, ve které blbnete v akčních scénách a s ničím okolo si moc starosti neděláte. Tohle je moje představa toho, jak by DCC mohlo vypadat, kdyby to byla trochu víc uzemněná (ale pořád dost vzletná) oldschoolová hra.

Dejte mi vědět, jak se vám líbí!

Tenhle příspěvek budu průběžně aktualizovat, takže odkazy nahoře vás vždy navedou na nejnovější verzi.

Kontaktovat mě můžete v diskuzi k Markusovu DCC na RPG Fóru.

Poděkujte mi hvězdičkami v databázi RPG. A vlastně ani nemusíte hvězdičkovat zrovna tahle pravidla – budu rád, když ohodnotíte jiné hry, světy a dobrodružství, co máte rádi.

Changelog

Červenec 2021

  • druhá polovina velice důkladných korektur od Pana Bači

Červen 2021

  • do PDF přidány záložky
  • zavedena spousta oprav překlepů a drobných chyb, změněny nějaké formulace – velké díky Panu Bačovi za korektury!

Květen 2021

  • první ucelené vydání

One thought on “Ke stažení: Markusovo DCC Lankhmar

  1. Pingback: Tak vy chcete hrát oldschoolově? | Zpátky do dungeonu

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s