Překlad: Zkáza divošských králů

  • Dobrodružství pro Dungeon Crawl Classics
  • Postavy na 1. úrovni
  • napsal Harley Stroh, přeložil Jiří „Markus“ Petrů

32 - titulkaPár lidí se mě v reakci na moje (vesměs kritické) recenze ptalo, kdy že sám napíšu nějaké dobrodružství. Odpověď je: nikdy, neumím to. Ale jsem překladatel, takže bych vám mohl nějaké dobré přeložit. Tohle. Veselé Vánoce!

Vysoko nad větrem bičovanými vřesovišti a potemnělými lesy se osada Hirot nachází v obležení. Každou noc, sotva že slunce poklesne za západní hory a svíčky začnou dohořívat, vykročí do ulic démonická stvůra kosící vše živé. Pán ani chuďas, stařena ani dítě, nikdo před ní není v bezpečí. K přemožení nesmrtelného vlka nepostačí jen čepele, a dokonce ani kouzla. Aby postavy dokázaly démona zabít, musí se pohroužit do záhad zdejších krajů a jejich divošských králů. Teprve potom, vyzbrojeni relikviemi ukovanými v dávné minulosti, se můžou ti nejlstivější a nejodvážnější dobrodruzi postavit hirotskému vlkovi.

Vikingsky laděný vesnický sandbox určený pro DCC, což znamená, že byste to měli být bez problémů schopní odehrát v jakékoli verzi DnD. S trochou snahy i v jiných fantasy systémech. Severským laděním a bojem s démonickou stvůrou to tématicky sedí jako prdel na hrnec například do připravovaných Zapovězených zemí.

Netrpělivě stahujte tady

Modul už jsem podrobně představil v tomhle článku, netřeba se opakovat. Stáhněte kliknutím na obálku a posuďte sami:32 - titulka

5 star rating icon vector illustration eps10. 5 star rating sign

Poznámky k designu

12 hustě popsaných stránek, na tom celá řada NPC s různými cíli, zápletka spočívající v bránění vesnice před démonem, jeden minidungeon a doupě příšery v divočině. Esence toho, jak může vypadat dobře udělaný vesnický sandbox.

Proč je to dobrodružství dobré? Především ohromnou spoustou konkrétního, hotového obsahu. Na každém odstavci na vás skáče inspirativní situace připravená na to, abyste ji vzali a odehráli. V recenzích si často stěžuju, že tvůrci dobrodružství zůstávají nekonkrétní a dávají čtenáři jenom nápady, místo aby je dotáhli do konkrétnější podoby, se kterou nebudu mít tolik práce. Na Zkáze divošských králů je dobře vidět, jak má konkrétnost vypadat. Dává spoustu materiálů do hry.

Harley Stroh má taky jeden úžasný dar – nakopávat fantasii Vypravěče a pomocí málo slov budovat dobře uchopitelný obsah. Když to autorovi zrovna sedne, daří se mu jednou, dvěma evokativními větami vybudovat hmatatelnou situaci, která se mi zaryje do hlavy a hraje se skoro sama. Třeba:

„Jarl se snaží nejistotu svého vládnutí skrývat tím, že přivandrovalce zastrašuje, příkře odmítá jejich nabídky pomoci a všechny v doslechu ujišťuje, že má vše pod kontrolou, ačkoli je všem jasné, že to není pravda ani ve snu.“

Tohle je víceméně kompletní charakterizace hlavního antagonisty. Jiná dobrodružství by mu věnovala stránku podrobného textu, a přitom mi stačí tahle jedna věta, abych si o postavě udělal jasný obrázek a začala pracovat moje fantasie. Slova jsou zlo, stručnost je ctnost, a schopnost dát mi něco hratelného na minimálním rozsahu je designérský dar.

Ale trochu paradoxně…

V čem dobrodružství není dobré, je ohromná hutnost textu. Místnosti nebo situace popsané třeba na pět odstavců se hrajou blbě, bez přípravy se zvýrazňovačem to bohužel nedáte. Text sice není tak docela balastový, nenahání stránky povídkovými kecy a podrobnými historiemi, ale často říká mnoha květnatými slovy něco, co by bylo lepší říct stručněji. Modul by zasloužil proškrtání a lepší organizaci textu pomocí odrážek, zvýraznění… čehokoli.

Nevyhnul se mu neduh bloků určených k předčítání nahlas, ale tady jsou kupodivu… dobré? Dosahují toho, čeho mají dosáhnout: dávají stručný popis všeho podstatného, co je v místnosti na první pohled vidět, a zároveň budují atmosféru. Obrazotvorným popisem nakopávají fantasii, to je dobrá fráze a pro Vypravěče cenná věc. Rozhodně tyhle bloky nikomu nepředčítejte nahlas, ale nechte se jimi inspirovat.

Takže tak. Výborné dobrodružství, parádní nápady, spousta konkrétního a přímo hratelného obsahu. Dost ukecané a stojící za proškrtání. Na druhou stranu evokativní, inspirativní. Poperte se s tím sami, stojí to za tu práci.

Poznámky ke konverzi

Dobrodružství je určené pro DCC, což se systém z rodiny d20 a hack třetí edice DnD. Jestli znáte jakoukoli edici DnD, bude pro vás konverze jednoduchá, je to ostatně dost minimalistické. Pár věcí, na které je třeba myslet:

  • Je to pro 1. úroveň, ale DCC má obecně dost silné postavy a říká se, že jedna úroveň v DCC odpovídá tak dvěma v DnD. Takže pro DnDčkáře je to spíš dobrodružství pro 2. úroveň.

  • Obyčejné zbraně zraňují démona jenom za 50 %. To není psané v textu modulu, vyplývá to z pravidel DCC a je to celkem podstatné.

Poznámky pro konverze do jiných her.

  • V DCC se na úspěch hází k20 proti obtížnosti. Vstupují do toho nějaké modifikátory, ale průměrný modifikátor je +0. Obtížnost 5 tak v průměru znamená úspěšnost 75 %, obtížnost 10 je úspěšnost 50 %, obtížnost 15 je úspěšnost 25 % a cokoli přes 20 je pro průměrné postavy nemožné.

  • Myslím, že se ale počítá s tím, že hráči můžou kreativně vymýšlet jiná řešení a tím ty nemožné hody obejít. (Například místo aby se nemožným hodem snažili vylomit dveře od hrobky, můžou vzít lopaty a krumpáče prostě tam vykopat díru.)

  • Co s týče nastavení nepřátel: lovci jsou průměrní lidé, válečníci trochu schopnější lidé, Jarl a Sylle Ru odpovídají každý tak jedné hráčské postavě. Ghúlové v kobce jsou trochu drsnější nemrtváci s potenciálem zabít postavy, když budou mít smůlu.

  • Zásadní je démon. Měl by být drsný a hodně nebezpečný, postavám by v boji s ním vždycky měla hrozit smrt – i hráči by se ho měli bát. Obyčejné zbraně ho zraňují jen za 50 %.

Další četba

Kdybyste potřebovali s něčím poradit, stačí říct.

Jestli to někdo budete hrát, napište prosím prosím, jak to šlo.

Diskuze na RPG Fóru

Zkáza divošských králů v Databázi RPG

2 thoughts on “Překlad: Zkáza divošských králů

  1. Pingback: Jak jsem recenzoval dobrodružství | Zpátky do dungeonu

  2. Pingback: Přehled blogu | Zpátky do dungeonu

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s